Jordärtskockssoppa !

Man får inte säga det men jag blev glad när det regnade i morse när jag vaknade. Det är så skönt att vara på mitt rum på jobbet när det är mörkare ute och man vet att det regnar.


Jag hade kunder på förmiddagen och sen  åkte jag hem till Tage som Hanna hade passat. 

Hanna var gullig och följde med mig till pappa, sedan vidare till gymmet där jag träffade camillla och körde ett pass. Linn jobbade och ville så gärna att jag skulle göra soppa till henne när hon kom hem, så det gjorde jag. Kronärtskocksoppa blev det.

Potatis och kronärtskocksoppa, 4 pers:

5 kronärtskockor
4 små potatisar
1/2 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 dl vitt vin
4 dl grädde
2 dl mjölk
1 hönsbuljongtärning 
Salt
Vitpeppar

Hackad persilja
1 paket bacon 

Gör så här: hacka lök och vitlök och fräs i lite olja utan att det tar färg. Skala potatisen och jordärtskockorna och dela i mindre bitar. Lägg i kastrullen med lök och fräs ihop. Häll på vin och grädde och lägg i buljongtärningen och salta och peppra. Låt småkoka i 20-25 minuter tills rotfrukterna mjuknat, mixa och ställ tillbaka på plattan och häll på mjölken och krydda till god smak. Servera med hackad persilj och stekt bacon klippt i bitar.



Soppa och bröd
Toppad med bacon
Tage 15 vevkor