Första grillningen i vinter!

Igår köpte jag kycklingfiléer, det är ganska billigt med färska så jag köper aldrig frysta och jag fryser aldrig heller in kött eller kyckling, undantagsfall kan var om jag hittar oxfilé till bra pris.  Jag delade kycklingen på längden och la dem i en marinad i en tät påse, marinaden gjordes så här:
 
2 dl olja
saften och raspet från 1 citron
1 hel mini vitlök, riven
1 cm riven ingefära
1 dl hackad koriander
1 grön chili, hackad
2 msk japansk soja
svartpeppar
salt
 
Blanda ihop allt och lägg ner kycklingen och knyt påsen, låt ligga 8-10 timmar i kylen. Vi grillade våra filéer och passade också på att grilla citron, vitlök och paprika. Lade också på en aubergine delad i två halvor. När vitlöken var mjuk mixade jag den med creme fraiche och urgröpt aubergine  och salt och peppar till en jättegod sås. Så det blev kyckling med grönsaker, såsen och surdegsbröd, enklaste men godaste blandningen.
 
Nu är det söndag natt, alltså måndag morgon så jag måste försöka komma i säng, kan inte förstå att allt ska göras efter 22! Som tur är så är jag morgonpigg så jag behöver inte mer än sex timmar, oftast!
 
 
#1 - - Anonym:

[email protected]