Brödbak hos familjen Nilsen!

En lugn torsdag, känns som söndag. Idag kommer Linn och Hanna hem från Grekland, de har haft väldigt varmt och längtar nog efter svensk sommar! Vi har i vart fall längtat väldigt efter dem.


Annars har jag varit ledig ganska mycket och tog en sväng på stan, NK hade fortfarande rea och jag köpte tre par jeans, två på rea och ett par till ordinare pris, blev så nöjd. En klänning hann jag också prova och köpa, efter det åkte jag till Linns lägenhet och fixade lite som jag lovat innan hon kom hem.

När jag var hemma senare på dagen bakade jag vårt favorit bröd, finns ju i mängder av varianter och jag har alltid i lite av det jag har hemma när det gäller frö och nötter men det bakas i grund så här:

Godaste brödet:

6 dl filmjölk
2 dl havregryn
1 dl havrekärnor
1 dl linfrö
1 dl solroskärnor
2 dl grovt hackade hasselnötter
1 dl müsli (brukar ta det sista som ingen vill ha i påsen som alltid blir kvar)
1 dl bröd sirap
1 msk salt
2 tsk bikarbonat
1 tsk brödkryddor
6 dl rågsikt
4 dl vetemjöl (kan behövas lite mer)

Häll filen i en bakskål och rör i alla övriga ingredienser. Degen ska vara ganska lös men ändå hålla ihop. Bröa en brödform med olivolja och strö mjöl runt kanter och botten. Häll i smeten och strö gärna på havrekärnor eller solroskärnor eller vad du vill. Jag tog oxå lite sesamfrö.
Ställ in långt ner i ugnen i 185 grader i ca 70 minuter, knacka lätt på brödet och det ska låta lite ihåligt! Njut av nyttigt bröd i flera dagar!

Det är mycket olika ingredienser men när man väl har det hemma kan man ju baka bröd oftare.