Blåbärsbullar med mördeg!

Måndag och nästan ledig dag, passade bra då jag var lite seg efter helgen i Köpenhamn. Hade i alla fall träning med David på förmiddagen och sedan åkte jag till pappa med semlor. Skönt att ha tid att vara där en stund extra.
Sedan hade jag kund och därefter hem och gjorde middag, fyllda tortillas som gratineras och äts med guacamole och salsa. På kvällen bakade jag mina favoritbullar, blåbärsbullar med strösslad mördeg, så goda!

Blåbärsbullar med mördeg:

200 g margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
2 dl socker
1 tsk salt
2 tsk nymalen kardemumma 
1 ägg
Ca 10-12 dl vetemjöl 

Pensling: 1 ägg, pärlsocker

Smula ner jästen i en matberedare, låt mjölken bli ljummen och häll på jästen, klicka i det rumsvarma smöret och tillsätt socker, salt, ägg och kardemumma. Börja sedan att ha i mjölet lite åt gången tills du har en fin deg, detta tar ca 10 minuter. Låt jäsa 30 minuter och kavla sedan ut den till en rektangel. Bred blåbärssylt på ena halvan och vik den andra över. Skär tunna remsor som man tvinar och gör knutar av, lägg i formar. Låt jäsa igen och pensla sedan med uppvispat ägg, strö på pärlsocker och avsluta med att strö över smuldeg. Ställ in i mitten av ugnen i 10-12 minuter! Njut med kall mjölk!

Mördeg:
50 g riktigt normalsaltat smör
2 dl socker
3 dl mjöl

Nyp ihop till en smuldeg.

(null)

(null)


(null)


#1 - - Ellen:

Hjälp vad gott med blåbärsbullar!!

Svar: Ja, det är så himla gott, kram
maria nilsen