Februarilov!

Kan ju inte säja att jag har lov direkt men det är lugnare på jobbet denna veckan så vi kan ha det skönt. Idag har jag haft ett par behandlingar och sedan städade jag mitt rum och försökte hinna sådant jag inte hinner annars. Måndag är ju träning med David och så också idag, skönt att träna hårt på detta passet. På eftermiddagen  gick jag i skogen med Tage, han älskar snö och det är ju kul för han ska åka med husse och Linn och åka skidor i Norge i helgen. Det är en lång bilresa men sedan kan han springa fritt i fjällen i flera dagar, han älskar att vara där.

Nu har jag bakat goda rågsiktskakor, Hanna och jag åt så mycket mackor nu att vi knappt orkar röra oss men inget slår ju nybakat bröd.

Rågsiktskakor, 3 st:

5 dl ljummen mjölk
50 g margarin
1 pkt jäst
1,5 tsk salt
2 msk ljus sirap
2 tsk brödkryddor 
3 dl rågsiktsmjöl
Ca 7 dl vetemjöl 

1 ägg

Låt mjölken bli ljummen och lägg smöret att smälta däri, smula ner jästen i en bunke och häll på vätskan. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta in allt mjöl i ca 10 min. Låt jäsa 30 min under duk. Kavla ut till tre ovala kakor som naggas med gaffel, jäs igen. 

Ställ in i ugn på 200 grader i ca 10-12 minuter efter att de penslats med uppvispat ägg. Låt kallna under bakduk.
(null)