Får man köpa alkoholfritt på systemet om man är under 20?

Idag hade Linns klass en chef från systembolaget i skolan, de fick ställa frågor om varför vi hade ett systembolag och hur det drevs.
 
Linn hade frågat varför de sålde alkoholfritt när det fanns i vanliga affärer och om man fick köpa alkoholfritt om man var under tjugo år, det ser inte så bra ut om unga människor gick omkring med systempåsar i stan, smarta frågor tycker jag.
 
Enligt lag får inte bolaget ha ett förbud mot att sälja alkoholfritt men det "gillas" inte när unga köper, svarade en anställd när jag frågade samma fråga idag.
 
Okej, det var det!!
 
Jag har haft en lång arbetsdag men nu är snart vecka slut så jag hoppas få sova ikapp några timmar i helgen, nästa vecka är också jobbig men nästa helg åker vi på semester så då blir det att lägga upp fötterna på solstolen.
Tränade Wood efter jobbet och sedan promenad med Wilma och en god middag, hade några extra räkor från i tisdags så jag gjorde kyckling/räkpasta.
 
Pasta med kyckling och scampi 3 pers:
 
500 g färsk pasta
1/2 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
2 dl matlagninsgrädde
1/2 burk creme fraiche
1 tsk senap
¨soja, salt, peppar
ca 10 scampi
1 vitlöksklyfta
persilja
 
Gör så här:
 
Dela kycklingen i små bitar, hacka löken och stek detta tills det fått lite färg. Salta och peppra och riv ingefäran och lägg i, pressa i vitlöken och rör om. Tillsätt grädde och creme fraiche, smaksätt med senap och lägg i lite soja så det blir fin färg. Stek räkorna i lite olja och pressad vitlök, när de är färdiga ta bort dem från spisen. Lägg upp pasta och kycklingen, toppa med scampi och lite persilja.