God, god fredagsmat!

Sista lediga dagen, imorgon börjar jag jobba. Arbetar några dagar sedan åker jag och tjejerna till Båstad ett par nätter, ingen sommar blir komplett utan ett besök där.
 
Idag har vi tränat ihop och sedan handlat lite grejer, kontsigt att man behöver handla varje dag, det är så sällan det går en dag utan handing. Får skylla mig själv för jag hatar att planera i förväg och jag gillar inte att frysa in kött jag köpt och frukt och grönsaker tar slut hela tiden.
 
Ikväll har vi grillat fläskfilé, jag snittade den och fyllde med fetaost, basilika och soltorkade tomater, lindade in dem i bacon och grillade dem, de blev perfekta.
 
Linn gjorde "krossade potatisar", man kokar färsk potatis och när de är färdiga lägger man dem på bakplåtspapper och krossar dem lätt, klickar på smör, vitlök, flingsalt och bladpersilja och sätter in i ugnen tills smöret smält och droppat in i potatisen, 225 grader ca tio minuter.
 
Såsen jag gjorde är sjukt god men inget för er som kör GI, viktväktarna eller annan diet, ni andra, gör den!!
 
Supergod sås till kött eller kyckling, 4 pers:
 
5 dl grädde
1 dl mjölj
1 msk mjöl
4 msk kalvfond
4 msk torkad dragon
3 msk flytande honung
salt
peppar
50 g smör
 
Gör så här: Om köttet steks i pannan, spara fettet och gör såsen direkt i, fyll på med grädde och mjölk, kalvfond, dragon, mjöl och honung, låt koka upp och ljuda en stund, smaksätt med salt och peppar, såsen kan med fördel stå och reducera lite extra, tillsätt smöret mot slutet, rör ihop och servera.
 
Om man grillar köttet så gör såsen som vanligt, lägg alla ingredienser i en kastrull och koka upp.
 
 Mamma och jag.
 
 
Efteråt gjorde jag en paj med den annorlunda blandningen med äpple och blåbär, täcket är en smulpaj med pecannötter, väldigt gott.
 
Äpple och blåbärspaj:
 
Smuldeg:
 
150 g kallt smör
2 dl grovt hackade pecannötter
1/2 dl farinsocker
1/2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
 
Blanda ihop smuldegen och lägg hälften i en pajform, tryck till lite. Ställ in i ugnen i 7-8 min i 200 grader.
 
3 äpplen
Lite kanel
3 dl blåbär
3 msk socker
2 msk potatismjöl
2 tsk vaniljsocker.
Agavesirap
 
Skala äpplena och skär i klyftor och lägg fint på pajdegen. Pudra över lite kanel. Blanda blåbär med
socker, vaniljsocker och potatismjöl och häll detta på äpplena. Häll över resterna av smuldegen och ställ in i ugnen i 200 grader i 20 min. Ringla över ekologisk sirap innan servering.
 
 
 Otippad men väldigt god blandning!