Nytänkande!

Helgen har verkligen gått i ett, igår jobbade jag till 18.30 och 19.00 skulle vi gå på fest i skintebo. Det blev världens snabbaste dusch och snabbt klädbyte och nytt smink, vi blev hämtade och det blev en riktigt rolig kväll där födelsedagsbarnet fick massor av kärlek. Vi promenerade hem sent på kvällen och det var skönt att gå lite efter en lång kväll.


Idag har jag jobbat och på eftermiddagen har jag bakat bröd och gjort middag, även hunnit skura badrummen och strukit min tvätt, så skönt att ha gjort det.

Tipset till dagens middag fick jag av vår duktiga granne Martin som är kock och även ägare till Sofina, bästa cateringen i Göteborg. Martin tipsade om osbågspanerad kyckling, har panerat med chips och krossade nachos förut men detta var nytt. Det blev jättegott och till kycklingen gjorde jag en blomkålstabboleh. Inte mycket kalorier i detta och supergott.

Tabbouleh med blomkål:

1/2 blomkålshuvud
2 msk citronsaft
4 msk olivolja
2 tsk vitvinsvinäger 
Flingsalt
Svartpeppar
2 tomater
2 salladslökar 
1 dl färsk persilja
1 dl färsk basilika
1 dl pistagenötter
6 hallon 

Plocka isär buketter av blomkålen och kör i mixer eller riv fint, så det ser ut som ris. Häll på citronsaft, olivolja, vinäger, salt och peppar. Hacka tomater och salladslök och blanda i. Hacka persilja och basilika och lägg i även detta och rör om. Strö över nötterna och dekorera med några hallon. 

Ostbågspanerad kyckling:

4 kycklingfiléer
1 uppvispat ägg
3 dl ostbågar, fint krossade
3 msk panko ströbröd
Salt
Peppar 
Smör

Dela kycklingen i två delar, doppa i ägg och sedan i en blandning med osttbågssmulor, panko, salt och peppar. Stek i smör tills de fått fin färg och gör sedan klart dem i ugnen.

Basilikasås:

2 dl créme fraiche 
En handfull fint hackad basilika
2 pressade vitlöksklyftor 
Salt
Vitpeppar

Blanda ihop allt och ställ kallt!


God och vacker middag
Vacker lilja från min födelsedag