Rågsiktskakor

Söndag morgon och jag vaknar så tidigt, varför kan inte kroppen fatta att det är ok att sova länge. Ingen tid att passa och inget som jag måste göra på morgonen. Läste tidningen och åt frukost, åkte tll gymmet ganska tidigt och sedan hälsade jag på pappa. Det har varit ett fantastiskt väder, allra första riktiga vårdagen och jag satt på altanen i två timmar när jag kom hem. Sedan blev jag rastlös och började tvätta fönster och baka bröd. Ville egentligen åka och köpa massa vårblommor men fick hejda mig lite, imorgon kan det ju vara kallt igen.
 
Vi gick en långpromenad med Tage, han verkar verkligen ha vårkänslor, hela hans kropp svänger och hoppar när han går. 
Ny arbetsvecka är på gång, imorgon är jag "ledig" då det ska fixas något på salongen och elen är avstängd men resten av veckan är ganska fullbokad. Ska passa på att göra lite saker som jag inte kommer hinna med de andra dagarna.
 
Rågsiktskakor:
 
50 g jäst
100 g margarin
5 dl ljummen mjölk
1/2 dl bröd sirap
1 msk salt
2 tsk brödkryddor
5 dl vetemjöl
ca 7 dl rågsikt
 
Smält margarinet och häll på mjölken och låt det bli ljummet. Häll det över den smulade jästen och blanda ihop. Tillsätt övriga ingredienser och ta i lite mjöl åt gången tills det blir en bra konsistens. Låt jäsa i 30 minuter under bakduk, ta upp och forma till fyra brödkakor, lägg på plåt, nagga med en gaffel och låt jäsa igen ca 20 minuter. Pensla med ljummet vatten och ställ in i ugnen i 220 grader i tio minuter, låt kallna under bakduk.